sunnuntai 23. joulukuuta 2012

Viuhkakirjoja

Sain lahjaksi eilen aivan ihanan kalligarfia kirjan ja tänään, kun minulla oli tylsä hetki, päätin heti kokeilla erästä ideaa, jonka bongasin sieltä eilen selaillessani. Kirja on täynnä ihania ideoita, joihin minulla ei valitettavasti kaikkiin ole materiaaleja valmiiksi käsillä, mutta tähän projektiin minulla oli. Ei ehkä parhaimmat tarvikkeet, mutta tarpeeksi hyvät.

Kyseessä on 'a fan book', jonka suomentaisin ihan viuhkakirjaksi. Kirjan projektissa tehdään viuhkakirja, johon kirjoitetaan rakastaa latinaksi joka toiselle sivulle ja joka toisella sivulla on koristeellista kiemuraa. Itse muokkasin projektista hieman enemmän omannäköiseni. Ensinnäkin, koska minulla ei ole tarvetta viuhkakirjalle, jossa lukee rakastaa, muutin tekstiä. 

Kirjan ohjetta lukiessani koin oloni taas kovin kiitolliseksi, joten päädyin kirjoittamaan viuhkaan kiitos englanniksi. Mietiskelin siinä tehdessäni, että voisin käyttää kirjoja tavallaan kiitoskortteina (meikähän kun ei tietenkään tyytynyt vain yhteen viuhkakirjaan) yule-lahjoistani. Kolme jaksoin vääntää, joten kolme ihmistä taitaa saada erikoisen kiitoksen ;)

Yhden viuhkoista kirjoitin samalla fontilla kuin ohjeissa oli kirjoitettu eloi italicilla, mutta kahteen muuhun vaihdoin unsiaalin, joka on lempparifonttini ja tuntuu istuvan käteeni paremmin kuin italic. Jostain syystä unsiaali onnistuu melkein aina näyttämään suht siistiltä, kun sitä kirjoitan, mutta kaikki italicin tyyppiset fontit menevät oman silmäni mukaan suoraan metsään. Jopa goottilainen fontti onnistuu paremmin kuin italic minun mielestäni.




Tein kaikista kolmesta hiukan erilaisia, totta kai. Ensimmäinen yritykseni oli vihreä kultaisella lehtikuvioinnilla ja olen siihen ihan tyytyväinen, paitsi että siihen olen kirjoittanut italicilla, joten en ole käsialaan ihan täysin tyytyväinen. Ensimmäisen jälkeen rupesin vähän kokeilemaan. Vaihdoin viuhkan muotoa ja fonttia ja toiseen viuhkaan tein vähän kelttiläistyyppisen koristekuvion ja kokeilin erilaisia nauhoja.

Kivoja tuli ja minä tykkään :D

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti