tiistai 21. elokuuta 2012

Ompelua ja steampunkkia

Sitten mun viimeisin projektini, ja samalla pääsen hehkuttamaan uutta hurahdustani. Tällä kertaa se on ilmeisesti aika paha hurahdus. En muista hurahtaneeni ihan näin pahasti sitten kun aloitin keskiaikaharrastuksen... luulisin ainakin. Elikäs, hurahdin tuossa keväällä steampunkiin, eli suomalaisittain höyrypunkiin.

Vähän muotia...
"Steampunk (suom. ”höyrypunk”) on 1980-luvulla kiteytynyt tieteiskirjallisuuden suuntaus, jossa tapahtumaympäristön muodostaa 1800-lukua ja usein erityisesti viktoriaanista Britanniaa muistuttava vaihtoehtoinen todellisuus. Steampunk yhdistelee höyrykoneiden aikakautta nykyaikaan ja uusimpaan teknologiaan. 

Vähän muotia...



Yleensä nykyteknologian keksinnöt on käännetty höyryvoimalla tai kellokoneistoilla toimiviksi, ja ne tuovat ulkonäöltäänkin mieleen viktoriaanisen aikakauden muotoilun. Steampunkissa ei yleensä kiinnitetä huomiota siihen, olisiko tällainen fiktiivinen teknologia todellisuudessa mahdollista tai käyttökelpoista. Sen sijaan steampunkissa leikitään usein ajatuksella, että 1800-luvun epäonnistuneet teknologiset suunnitelmat tai silloisten tieteiskirjailijoiden mahdottomatkin visiot olisivat olleet toteuttamiskelpoisia ja tulleet yleiseen käyttöön." -Wikipedia


Eli kuten tuossa Wikipedian tekstissä mainitaan, suuntaus on tieteiskirjallisuudesta alunperin lähtöisin, mm. Jules Verneä pidetään yhtenä steampunkin "kantaisistä". Steampunk on levinnyt myös elokuviin, televisioon ja sarjakuviin. Esimerkiksi hyvä leffa, jota pidetään steampunkina on Studio Ghiblin Liikkuva linna ja vähän toisena esimerkkinä elokuva Wild, wild west, joka perustuu samanimiseen sarjaan. Molemmissa näkee steampunk-aiheista vaatetusta tai miljöötä tai jos jonkinmoista härveliä. Steampunk -sarjakuvista itse pidän valtavasti, ja suosittelen erittäin lämpimästi, Girl Genius -sarjakuvasta, joka on internetissä luettava vaihtoehtoiseen Eurooppaan sijoittuva seikkailu/romanssi:  


Läppäri muokattu steampunkiksi.
Steampunkista on viime vuosien aikana, varsinkin tuolla suuressa maailmassa, muodostunut isompikin ilmiö ja siitä on kehityynyt oma genrensä ja alakulttuurinsa harrastajineen. Ja Yökkö taitaapi liittyä seuraan :) ainakin jossain määrin. Steampunkia voidaan ilmentää pukeutumalla tyylin henkisesti tai muokkaamalla arkiesineistä steampunk -henkisiä. Eräs tyyppi, jonka blogia seuraan tutkii viktoriaanisen ajan ruokia ja soveltaa niistä sitten steampunkruokaa. Steampunk on myös löytänyt tiensä musiikin saralle, mä oikeasti yllätyin niiden yhtyeiden määrästä, joka oli määritelty steampunk -tyylisiksi.

Ja vaikka itse olen sitä mieltä, kun on kaikkia noita härveleitä ja steampunkiksi muutettuja kojeita katselee, että ne on ihan törkeän upeita ja mahtavia ja ois ihanaa jos jotain tuollaista osaisi tehdä, niin tässä kohtaa joudun kyllä toteamaan, että sellaiseen ei mun taidot riitä. Jos vaikka katsotaan tuota läppäriä, jonka Datamanceriksi itseään kutsuva steampunk -nikkaroija on tuunannu. On hiukka liikaa mulle. 

Kenkiä!
Mutta vaatteet ja korut onkin sitten ihan toinen juttu :D Joskus vielä mä haluan jonkin oikean upean ja hienon ja arkikäyttöön sopimattoman steampunk -asukokonaisuuden, mut toistaiseksi aion tyytyä pukeutumaan arkielämässä steampunk -henkisesti, joka on myös minusta aika ihana tyyli. Kaikkii liivei, erilaisii housui, semmosia bolerotyyppisiä jakkuja (en nyt muist onk niil joku oma nimikin...), rusetei ja röyhelöi paitojen rinuksissa, korsetteja (jos niit kehtaa arkena käyttää... joskus aion kyllä tehdä sellaisen) ja sit ne kengät. Mä rakastan steampunk -tyylisiä kenkiä! Niit on vaan paha tehdä itse :/ Ja ne on niin kauniita!

Nuo pystyis varmaan muokkaamaan itsekin...
Mutta tästä päästäänkin sitten jumalattoman pitkän aasinsillan kautta tähän postauksen toiseen aiheeseen eli mun projektiini. Kuten mainitsin, minun steampunk -hääräilyni tulee olemaan melkoisen vaatteihin ja koruihin ja kaikkeen muuhun tilpehööriin keskittyvä. Ja Suomessa tämä genre ja tyyli ovat suhteellisen tuntemattomia eli täältä ei saa steampunk -tavaraa mistään. Ehkä nyt jokin sattuma siellä täällä ja itse asiassa Cybershopissa on silloin tällöin tyyliin sopivia vaatekappaleita (omasta mielestäni ainakin) ja aivan mahtava korukello valikoima. Kävin taas juuri kuolaamassa ja onnistuin suurin ponnistuksin jättämään ne ihanuudet kauppaan. Mutta siis, jos täällä ei ostamaan pysty paljoa mitään, niin ilmiselvä vaihtoehto on tietty tehdä itse. Ja steampunkin henkeen sopii hirmu hyvin tehdä itse, koska sitä steampunk hyvin usein on. 

Olen siis tehnyt tässä Lapista tultuani itselleni liiviä ja sain sen viikonloppuna valmiiksi. Ja nyt ajattelin sitten postata tänne blogiin ja hehkuttaa, että se tuli valmiiksi ja pidän siitä hurjasti! :D Ja se on yllättävän hyvää jälkeä, kun ottaa huomioon, että viimeksi kun olen ompelukoneeseen koskenut, olen tehnyt keskiaikapukua pari vuotta takaperin. Ja keskiaikapuvun tekeminen on hiukka erilaista kuin "normaalien" vaatteiden.


Valmis liivini :D
Kaipasin siis liiviä ja minulla sattui olemaan nättiä ylimääräistä kangasta kaapin perukoilla, jota olin joskus löytänyt jostain tarjouksesta ja napannut mukaani, sen kummemmin miettimättä mitä siitä tekisin. No, nyt se selvisi. Kangasta ei kuitenkaan ollut tarpeeksi, joten käväisin Eurokankaan palaosastolla vilkuilemassa, josko löytäisin jotain kaveriksi. Löysinhän minä. Löysin myös heidän poistopalalaatikkonsa (10€/kg)... ja ostin kolme muutakin kankaan palaa. Olen siinä onnekkaassa asemassa, että olen hyvin pienikokoinen ihminen ja noista laatikoista löytyy hyvin usein juuri sen verran kangasta, että saan niistä jonkin kivan pienen vaatteen, kuten liivin tai housut esimerkiksi.

Blogger s-tana, ei suostu pitämään kuvaa oikein päin.

Kangas, jonka aivan mahtavan tuurin avulla löysin tätä liiviä varten, ei ole ihan tismalleen samaa. Jotain sametin tapaista molemmat ovat, mutta luonnonvaalea on paksumpaa kuin vihreä kangas. Ja totesin itse asiassa liiviä tehdessäni, että siitä tuli huomattavasti paremman näköinen tällä lailla, kuin jos olisin käyttänyt vain vihreää kangasta. Mutta sain taitella kaavoja ja leikellä kangasta melkoisen paljon että sain kaiken kankaan riittämään. Vaaleaakaan kangasta kun sieltä ei löytynyt kovinkaan isoa kappaletta. Esimerkiksi noiden etukappaleiden pitäisi kaavojen mukaan olla samaa kangasta, samasta palasta, mutta ajattelin että kangasta säästääkseni vielä vähän lisää (etukappaleiden nurja puoli on myös vaaleaa kangasta, kokonaan) teen siihen tuollaisen hienon vaalean kaitaleen, josta tulikin aika kiva. Härpäkkeet sivuilla olivat koko ajan tulossa olemaan eri kangasta ja lopuksi leikkelin vielä takakappaleiden kaavoja saadakseni samalaisen, mutta paksumman kaitaleen selkään kuin eteenkin.

Kaavat sain kaivettua Iltausvan käsityölehdistä (sain sieltä myös paljon tulevia ideoita:)), mutta niissä pienin koko on yleensä 34 tai 36, ja vaikka 34 puolen aikaa minulle monesti meneekin, ei se tässä kohtaa ihan mennyt. Piti pienentää miltei kaikista saumoista ja selässä sai tapella ihanan notkoselkäni kanssa. Kangas selässä meni oikein kauniiseen ryppyyn ennen muokkauksia.

Napit ja kangasta.
Napit vähän paremmin.
Onnistuin löytämään myös kauniit napit liiviä varten, mistä olen iloinen. Minusta napit ovat olennainen osa steampunkia, vähän samalla tavalla kuin hammasrattaat tai gogglesit eli suojalasit. En tiedä mitä mieltä muut höyrypäät siitä ovat, mutta minä olenkin aina ollut vähän hassu ;) Meneehän liivini väritkin kaiken kliseisimpien steampunk -määritelmien mukaan ihan metsään. Niiden mukaan kun steampunkin värit ovat ruskeaa, ruskealla, ruskean kera. Ehkä jonkin verran harmaata tai mustaa tai valkoista joukossa. Juu, ei tule toimimaan minun kanssani. Pidän liikaa väreistä ja olen sitä mieltä ettei ole mitään syytä olla käytämättä värejä, kun aivan varmasti käyttivät niitä viktoriaanisella ajalla. Steampunk -tarinoista on vähän paha mennä sanomaan, niiden lukeminen on vähän toisaikaista täällä (lue: niitä ei ole) kun niitä käännetään tosi huonosti, mutta Girl Geniuksessa olen nähnyt ihanan paljon värejä. Mitään neonvärejä en itse menisi käyttämään, mutta kait senkin saisi jotekin sujautettua jonnekin jos joku niitä kaipaa...

Mutta kaiken kaikkiaan olen oikein tyytyväinen tuotokseeni. Vähän ompelujälki paikkapaikoin häiritsee minua, muttei sitä kukaan muu useimmissa kohdissa huomaa kuin minä itse. Olen saanut sen sisäajaakin sen tässä kouluviikon alussa ja mukava on päälläkin. Yksi luokkalaisistani oli ihan totaalisen pihalla, kun hän näki liivini, hän kun tiesi jo aikaisemmin, että olin tekemässä liiviä ja oli ihan äimän käkenä, että ompelet itse?! Hän kun ei itse kuulemma tee mitään käsitöihin viittaavaakaan.

Niin, ja minulla on syntymäpäivä tulossa ja sain äidiltä rahaa pikkuisen, joilla kävin hemmottelemassa itseäni ja ostin itselleni paljon nappeja :) Hieman kuvia vielä piiitkän pätkän päätteeksi:

Noissa on mun mielestäni suden päät.
Niit oli vain kolme mut pakko!


Noi siniset on ihania. Hopeiset pääsevät yhteen liiviin

Isommat pääsee hameeseen, nuo toiset on vaan upeita.

Ja pari kuvaa kankaistakin. Tästä tulee housut...

...ja tästä aattelin tehdä toisen liivin.













Ei kommentteja:

Lähetä kommentti